جستجو

مقالات ویژه

دسته بندی ها

اثرات مثبت نوشیدن قهوه و چای سبز بر کبد

چای و قهوه جزو پرمصرف ­ترین و رایج ­ترین نوشیدنی­ ها بین بسیاری از مردم در اقصی نقاط دنیا به شمار می­ روند. در یکی از جدیدترین مقالات ارزشمندی که در یکی از ژورنال­ های علمی معتبر دنیا به چاپ رسیده است، محققان گزارش کرده ­اند که مصرف قهوه و چای سبز می­ تواند خطر ابتلا به سرطان کبدی را کاهش دهد (1). پژوهشگران در این مقاله دریافتند که افرادی که روزانه حداقل یک کاپ قهوه مصرف می­ کنند در مقایسه با کسانی که مصرف روزانه ­ی قهوه ندارند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان­ های کبدی هستند. همچنین، خطر بروز سرطان کبدی در افرادی که روزانه حداقل 4 کاپ چای سبز مصرف می­ کنند در مقایسه با آن هایی که در برنامه­ ی روزانه ­ی خود مصرف چای سبز ندارند، کمتر است.

سرطان کبد ششمین سرطان شایع در کل دنیا و سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان می ­باشد که متاسفانه طی سال­ های اخیر نرخ بروز و آمار فوت ناشی از آن در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش یافته است. شیوع سرطان کبد در قاره­ ی آسیا بسیار قابل توجه می ­باشد و آمارها نشان می­ دهند که 72 درصد از موارد ابتلا به سرطان­ های کبدی در آسیا رخ می­ دهند. نرخ صعودی آمار ابتلا و فوت ناشی از سرطان ­های کبدی طی سال ­های اخیر محققان را بر آن داشته است که در جستجوی کشف عواملی باشند که می­ توانند خطر ابتلا به سرطان ­های کبدی را در افراد کاهش دهند.

اگرچه هنوز دقیقا مشخص نیست که قهوه یا چای سبز چگونه می ­توانند باعث کاهش خطر بروز سرطان کبدی در انسان­ ها شوند، اما اخیرا مطالعات آزمایشگاهی نشان داده­ اند که این دو نوشیدنی حاوی ترکیباتی هستند که اثرات ضد سرطانزایی، ضد التهابی و ضد استرس­ های اکسیدانی دارند که همین اثرات ممکن است باعث کاهش و سرکوب فعل و انفعالاتی شوند که می ­توانند منجر به سرطانی شدن سلول­ های کبدی گردند.

اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا اثر مصرف این نوشیدنی ­ها بر ابتلا به بیماری ­های مختلفی مانند سرطان کبد مشخص شود اما مطالعات علمی-پژوهشی متعدی نشان می­ دهند که مصرف صحیح، مناسب و به اندازه ­ی این دو نوشیدنی می ­تواند خطر ابتلای افراد را به سرطان­ های کبدی کاهش دهد.

1. Yu J, Liang D, Li J, Liu Z, Zhou F, Wang T, Ma S, Wang G, Chen B, Chen W. Coffee, Green Tea Intake, and the Risk of Hepatocellular Carcinoma: A Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Studies. Nutrition and Cancer. 2023 May 28;75(5):1295-308.

2. Kennedy OJ, Roderick P, Buchanan R, Fallowfield JA, Hayes PC, Parkes J. Coffee, including caffeinated and decaffeinated coffee, and the risk of hepatocellular carcinoma: a systematic review and dose–response meta-analysis. BMJ open. 2017 May 1;7(5):e013739.

3. Bhurwal A, Rattan P, Yoshitake S, Pioppo L, Reja D, Dellatore P, Rustgi V. Inverse Association of Coffee with Liver Cancer Development: An Updated Systematic Review and Meta-analysis. Journal of Gastrointestinal & Liver Diseases. 2020 Sep 1;29(3).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *